Sundt at strikke

Er det sundt at strikke eller hækle?

Vi hører vi gang på gang, hvordan strikning og hækling kan hjælpe med psykiske og fysiske problemer.

Sundt at strikke
Find indre ro og kom op på den 7. himmel med strikning og hækling.

Enhver strikker, der læser dette indlæg, vil ikke blive overrasket over at læse at strikke og hækle er en af ​​de mest effektive måder at afhjælpe med angst, depression og smerter. Historier og indlæg for psykisk sundhed fylder kolonner, blogge, blade og aviser hver dag med nye behandlinger og nye måder at styre angst på.  Strikke og hækle entusiaster har længe kendt fordelene ved at hækle eller strikke. Udover de psykiske aspekter finder man også en masse strikkeklubber og hækleklubber, hvor man skaber et socialt samvær og deler viden og opskrifter med hinanden.
Hvis vi skulle pege på nogle af de vigtigste faktorer for at starte med at hækle eller strikke vil det være følgende.

1. Hjælper mod stress, angst og smerter.

Når du strikker eller hækler er du fokuseret og på det du laver og det målretter hjernen og udelukker andre tanker og stress faktorer.

2. Holder hjernen sund og øger din koncentration.

Der er mange teknikker og muligheder med strik og hækling. Man kan hele tiden lære noget nyt og det er med til at holde hjernen sund og øge din koncentration.

3. Er forebyggende overfor stress og smerter.

Du træner dig til at holde fokus et sted og udelukke de negative tanker. Det styrker dit sind og er med til at forbygge stress. Smerter kan altid mærkes mere intens hvis man er stresset og deprimeret. Dermed forbygger man også smerter.

4. Du bliver glad og for mere overskud.

Du kan være med i strikkeklubber og finde nye venner og relationer som gør dig mere glad og giver mere overskud i hverdagen.

Hvad siger undersøgelserne?

Undersøgelser af Stitchlinks, Betsan Corkills hjernebarn, har bevist, hvordan strikning og andet håndværk kan forbedre lavt selvværd, hjælpe med stress, frygt, angst og bekymring og give folk en glæde og målrettet besættelse – og en rute ud af social isolation og ensomhed . Stitchlinks fremmer brugen af ​​terapeutisk strikning og hækling gennem deres undersøgelser – arbejder med klinikere og terapeuter for at undersøge, hvordan håndværk virkelig kan gøre forskel på stress, angst, depression, fingerfærdighed og smertehåndtering. Der er nogle virkelig inspirerende personlige historier og citater på Stitchlinks hjemmeside, men også detaljer om den forskning, der er udført for at studere de sundhedsmæssige fordele ved strikning. Læs mere om Stitchlinks ‘forskning.

Citat fra patient.

Jeg lærte at strikke 2,5 år siden efter at jeg var blevet diagnosticeret med klinisk depression og angst. Medikamentet hjalp mig til at regere i mine løbende tanker, men det var først, indtil jeg begyndte at strikke eller hækle hver dag, at jeg virkelig følte mig i fred. “(Stitchlinks deltager)
Vi ved, at den enkle handling af en garnnøgle og strikkepind og glæden ved farve og tekstur og den enorme opnåelse af at skabe noget bringer stor tilfredshed. Strikning omdanner sindet, sænker vejrtrækningen og beroliger sanserne.
Vores arbejde indikerer, at kreativ evne er tæt forbundet med velvære, psykologisk fleksibilitet og evnen til selvforvaltning og problemløsning.” Stitchlinks.

Der er derfor rigtig mange gode grunde til at starte med at strikke eller hækle.

Læs mere om effekten af strik og hækle på Netdoktor.dk

Vi håber i vil nyde godt af vores indlæg.

/Yarno.dk

Et svar til “Er det sundt at strikke eller hækle?”

Louise S.

april 5, 2018 hos 9:15 pm

Tak for et godt indlæg.

Besvar

Skriv din kommentar her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *